EnglishEnglish
 
W jej ustach kamienie

W jej ustach kamienie
VIII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog

niedz., 18 października 2015, 20:00

sprzedaż zakończona
Opis

Lemi Ponifasio / MAU
Auckland – Nowa Zelandia
Lemi Ponifasio
W jej ustach kamienie
Stones In Her Mouth

pomysł, reżyseria, scenografia i choreografia: Lemi Ponifasio
reżyseria światła: Helen Todd
kompozycja moteatea: Ria Te Uira Paki, Te Ara Vakaafi, Rangipo Wallace-Ihakara, Mere Boynton
kompozycja whaikorero/oratorium: Hinerongonui Kingi
kompozycja poi: MAU Company

obsada:
Hinerongonui Kingi
Kasina Campbell
Manuao Ross
Mere Boynton
Mihirewiti Morgan
Rangipo Wallace-Ihakara
Ria Te Uira Paki
Rosie TeRauawhea Belvie
Te Ara Vakaafi
Te Rau o Te Huia Pou

premiera: 7 grudnia 2013 podczas December Dance 2013 w Concertgebouw w Brugii
koproducenci: Concertgebouw w Brugii; Carriageworks w Sydney; Tjibaou Cultural Centre w Numei

specjalne podziękowania: Roma Potiki za Stones In Her Mouth: Poems

Dziesięć młodych maoryskich kobiet, inspirując się wierszami Romy Potiki ze zbioru W jej ustach kamienie (1992), odprawia hipnotyzujący, wokalno-taneczny rytuał oparty na tekstach moteatea – silnej maoryskiej tradycji kobiet poetek i kompozytorek. Przedstawienie Lemiego Ponifasia to traktat o kobiecości. W jej ustach kamienie to konfrontacja idei, krzyk wściekłości przeciwko aparatowi władzy, sprzeciw wobec wszelkim formą opresji, ale także krytyka feminizmu w jego formule znanej w świecie kultury zachodniej. Dramaturgię spektaklu budują kontrasty: czerni i bieli, światła i ciemności, hałasu i ciszy. Wszystkie pojawiające się w spektaklu pieśni, oratoria i nawoływania zostały napisane i skomponowane przez ich wykonawczynie.

Wykorzystując formy oratorium, pieśni, poi, śpiewu chóralnego i tańca, Ponifasio i zespół dziesięciu wspaniałych tancerek wypowiadają swój żal za to, co wyrządzono i co nadal się wyrządza krainie Aotearoa, jej ziemi, jej morzom, jej dzieciom i jej ludowi. [...]

Niektórych fragmentów nie da się zapomnieć. Naga kobieta z krwistoczerwonym krzyżem namalowanym jak krucyfiks wzdłuż ciała, wybucha spazmami wściekłości i żalu. Kobieta na klęczkach, dostojna, której śpiew łamie serca; gdzieś w tle płacze dziecko. I finałowy szereg kobiet-wojowników patrzących na publiczność; ich pieśń poi jest jak marsz, jak dźwięk bębna, bezlitosna jak czas”. [Ann Hunt, „The Dominion Post”]

Gniewny, cudowny, wizjonerski, naładowany sensualnością taneczny rytuał maoryskich kobiet [...].

Są w pracy Ponifasia elementy, które zdają się nawiązywać do Piny Bausch (w absolutnym panowaniu kobiet nad ciałem), Mercea Cunninghama (w magicznej ekspresyjności abstrakcyjnego tańca) i Roberta Wilsona (w wykorzystaniu światła, postawy, obecności scenicznej i niewymownie znaczącego ruchu). [...] Ale Ponifasio używa zachodnich technik teatralnych i choreograficznych, aby odsłonić istotę kobiecości, której być może nie potrafimy zrozumieć – i nie prosi się nas o zrozumienie, ale raczej o jej poczucie, doświadczenie. Ta dziesiątka tancerek jest wyjątkowa. W jej ustach kamienie to wspaniałe, głębokie dzieło”. [Mark Swed, „Los Angeles Times”]

LEMI PONIFASIO (ur. 1964 w Lano) jest uznawanym za wizjonera samoańskim artystą teatru i choreografem. Studiował filozofię i nauki polityczne na uniwersytecie w Auckland. Po długim zdobywaniu w Japonii, Europie i na wyspach Pacyfiku doświadczeń w dziedzinach teatru i tańca założył w roku 1995 w Auckland zespół MAU, którego pierwsze przedstawienie, The Ancient Mother, wystawione zostało jeszcze w tym samym roku w Apii z udziałem Samoańczyków – w roku następnym odbyło ono tournée po Nowej Zelandii. W 1998 roku Ponifasio stworzył z grupą mieszkańców wyspy Rarotonga spektakl AVA, a w 1999 z Maorysami – Rise. Przy pokazywanym między latami 2000 a 2002 Bone Flute Ponifasio współpracował ze starszym kompozytorem Hirinim Melbournem. Kolejne dokonania artysty to m.in. Paradise, Requiem, The Crimson House, Tempest: Without A Body (spektakl dotyczący zbiorowego paraliżu w obliczu prawdy, symbolizowanego przez nasilające się nadużywanie władzy państwowej po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 roku), Birds With Skymirrors (teatralna odpowiedź na znikanie zdewastowanych przez zmiany klimatu wysp Pacyfiku, ojczyzny większości tancerzy MAU) czy Le Savali: Berlin (konfrontacja Berlina i jego społeczności z młodym pokoleniem rodzin imigrantów poszukujących swej przynależności i żyjących pod nieustającą groźbą deportacji). W roku 2012 Ponifasio wystawił z okazji Ruhrtriennale epicką operę Carla Orffa Prometeusz, a w 2014 roku spektakl I AM, powstały w setną rocznicę wybuchu pierwszej wojny światowej. Najnowszym dziełem reżysera, przygotowanym w czerwcu 2015 roku na Luminato Festival w Toronto, jest Apocalypsis R. Murraya Schafera z tysiącem osób w obsadzie – miejscowych wokalistów, chórów, muzyków, dyrygentów, aktorów i tancerzy. Lemi Ponifasio tworzy sztukę na granicy teatru i tańca, wykorzystując zapadające w pamięć obrazy, ruch oraz dynamiczną grę światła i ciemności. Jego wizyjny teatr przekracza bariery między gatunkami i kulturami.

Zespół teatru i tańca współczesnego MAU powstał w Auckland w roku 1995. Ideą twórcy MAU Lemiego Ponifasia było zorganizowanie platformy międzynarodowej współpracy społeczności i artystów z całego świata, choć w pierwszej kolejności pochodzących z różnych rejonów Pacyfiku, żeby za sprawą przedstawień teatralnych upowszechniać historie, legendy i mity o tym bardzo szczególnym obszarze geograficznym. MAU zawdzięcza swoją nazwę pokojowemu ruchowi na rzecz niepodległości Samoa i mieszając sztukę współczesną z tradycyjną, pełni rolę forum rozstrzygania znaczących, często spornych kwestii politycznych. MAU pokazuje swoje spektakle na całym świecie, regularnie odwiedzając takie miejsca i festiwale, jak Festival d’Avignon, BAM [Brooklyn Academy of Music] w Nowym Jorku, Ruhrtriennale, Edinburgh International Festival, Théâtre de la Ville w Paryżu, Southbank Centre w Londynie, Holland Festival, Wiener Festwochen, Luminato Festival w Toronto, Berliner Festspiele czy Biennale w Wenecji. Prezentacja spektaklu W jej ustach kamienie na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog – Wrocław będzie pierwszą wizytą MAU w Polsce.

Bilety:
50 PLN – normalny   
40 PLN - ulgowy (studenci, emeryci, renciści, uczniowie)

czas trwania: 90 minut (bez przerwy)

źródło: materiały promocyjne organizatora  

Bilety
Sprzedaż zakończona.