EnglishEnglish
 
Pamiętnik z powstania warszawskiego

Pamiętnik z powstania warszawskiego

pon., 4 sierpnia 2014, 15:00

Impart
Sala Teatralna
ul. Mazowiecka 17
50-412, Wrocław
sprzedaż zakończona
Opis

W roku  70 rocznicy powstania warszawskiego  prezentujemy koncert  oparty na fragmentach  Pamiętnika z powstania warszawskiego  Mirona Białoszewskiego. 

Na koncert składa się kilkanaście utworów skomponowanych przez Mateusza Pospieszalskiego, interpretowanych przez trójkę znakomitych wykonawców: Kingę Preis, Adama Nowaka z zespołu Raz, Dwa, Trzy  i kompozytora - Mateusza Pospieszalskiego.

Autorem scenariusza i reżyserem całości jest Jerzy Bielunas, który  po uzyskaniu zgody  spadkobierców Mirona Białoszewskiego, zrealizował w ostatnich latach kilkakrotnie sceniczne, muzyczne  wersje Pamiętnika z powstania warszawskiego  wysoko ocenione przez krytyków i publiczność.

„Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego to    uznawany za arcydzieło  utwór  opisujący życie ludności cywilnej w czasie powstania.  W sposób  nieszablonowy, pozbawiony patosu i niezwykle szczery autor   ujawnia  prawdę  o nastrojach, emocjach i przeżyciach warszawiaków  w tamtych tragicznych dniach.

Tematem  prezentowanych  w koncercie  utworów  jest historia walczącego miasta i  kolejne etapy jego agonii . Układają się one we wstrząsającą relację ukazującą obraz codziennej egzystencji  setek tysięcy ludzi uwięzionych  w burzonej, płonącej nekropolii.

 Opowieść o tragedii Warszawy  ma jednak dla realizatorów  też znaczenie  metaforyczne – staje się  opowieścią o tragedii każdej wojny, każdego aktu ludobójstwa,  przemocy czy  terroryzmu,  obrazem  okrucieństwa historii 

 i cierpienia niewinnych ludzi , również tych żyjących współcześnie.

Język, którym opowiadana jest historia, specyficzny tok narracji, urwane wypowiedzi, okaleczone formy zdań,  mnożone sylaby, wyrazy dźwiękonaśladowcze oddają chaos i grozę świata, który  „wypadł z normy”. 

Scenarzysta i kompozytor  wykorzystali muzyczność, rytmizacje, neologizmy, onomatopeje zawarte w tekście Mirona Białoszewskiego traktując ten  materiał językowy jako tworzywo do pełnej dramatyzmu interpretacji instrumentalnej i wokalnej. 

Mateusz Pospieszalski sięga po różnorodne formy muzyki: od  nawiązujących do barokowej polifonii, przez  melodykę godzinek i litanii  aż po brzmienia popowe i  rockowe, rapowane i śpiewane. 

Każdy z trójki znakomitych wykonawców  interpretuje tekst Białoszewskiego w swoim własnym, oryginalnym stylu. W koncercie splatają się trzy rodzaje  wokalnej i aktorskiej narracji tworząc jedną, różnorodnie brzmiącą opowieść.

Kolejne utwory ukazują różne sceny z życia walczącego miasta, np.:

Litania piwnic - modlitwę  tłumów stłoczonych  w piwnicach i schronach  i przeżywających tam grozę nalotów i bombardowań,

Studnia w poprzek - kompozycja wykorzystująca efekty ciszy, szeptów, plusku i kapania wody - oparta na dramatycznym opisie przejścia kanałami Starego Miasta,

Katedralności   mówią o zagładzie katedry warszawskiej -  utworze wykorzystano motywy muzyki oratoryjnej i kościelnej,

w Koncercie Szopenowskim przypomniane zostaje autentyczne zdarzenie z lata 1944 r., gdy w jednej z kawiarni w centrum Warszawy  pod niemieckim ostrzałem grano dla powstańców koncert szopenowski,

Nie jedni w biegu to relacja o rytmicznej, pełnej zaskakujących zmian tempa kompozycji ukazująca ucieczkę z zagrożonych dzielnic miasta.

Inne sekwencje  koncertu mówią m. in. o powstańczych szpitalach i ratowaniu rannych, o warszawskich pejzażach  z gruzów  (Sypka Warszawa), o dniu kapitulacji (Wywoływania na głosy).

Utworom muzycznym towarzyszą współczesne  wizualizacje graficzne  łączące 

 fabularne impresje z zapisami fragmentów tekstu  Białoszewskiego. Wyeksponowano w nich  zaburzone  rytmy i rozbite, okaleczone  formy  narracji,   w myśl zasady, o której pisał Stanisław Barańczak:

„W Pamiętniku wszystko  służy zasugerowaniu pośpiechu  z jakim mówiona wypowiedź usiłuje nadążyć za błyskawicznym rozpadem  i zmianą obserwowanej  rzeczywistości : krótkie, „zdyszane", monosylabiczne równoważniki zdań, załamania intonacyjne, korekcje, dźwiękonaśladowcze przejęzyczenia chaotyczny, celowo niestaranny dobór słów.”

Miron Białoszewski

PAMIĘTNIK Z POWSTANIA WARSZAWSKIEGO- KONCERT

wykonawcy :

Kinga Preis
Adam Nowak
Mateusz Pospieszalski  oraz zespół muzyczny i chór pod  jego kierunkiem
scenariusz i reżyseria  Jerzy Bielunas
muzyka i aranżacje Mateusz Pospieszalski

Bilety
Sprzedaż zakończona.