EnglishEnglish
 
Duety Nieistniejące - Teatr Tańca

Duety Nieistniejące - Teatr Tańca

śr., 15 lutego 2012, 19:00

Impart
ul. Mazowiecka 17
50-412, Wrocław
sprzedaż zakończona
Opis

Koncept: Mikołaj Trzaska & Teatr Dada von Bzdülöw
Wykonanie: Katarzyna Chmielewska & Leszek Bzdyl
Muzyka: Mikołaj Trzaska
Kostiumy: Katarzyna Piątek
Video: Maciej Salamon
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Produkcja: Teatra Dada von Bzdülöw / Fundacja Ciało/Umysł, Warszawa / Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Wsparcie: Urząd Miasta Gdańska

Mikołaj Trzaska i Teatr Dada w bezwiedny sposób ciążą ku sobie. Wieloletnia współpraca artystyczna zaowocowała realizacjami przełamującymi stereotypy podrzędności, czy też nadrzędności jednego z elementów składowych widowiska. Muzyka Mikołaja Trzaski zawsze była kolejnym aktorem przedstawień Teatru Dada. W każdym z nich (Magnolia 2002, Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń 2004, Odys-Sees 2004, Faktor T 2008, Czerwona Trawa 2009, Le Sacre 2010) muzyka współtworzyła świat scenicznych bytów. Teraz muzyka Mikołaja Trzaski przejmuje rolę reżysera. To ona reżyseruje Duety Nieistniejące. Dryfy, spacery, opowieści – zaczynające się stale na nowo i stale siebie wzajemnie przetwarzające; obecne i znikające; zauważane i odrzucane. W tle Duetów Nieistniejących znaleźć można fascynację Niewidzialnymi Miastami Italo Calvino oraz zanikającą rzeczywistością Jeana Baudrillard’a.

Teatr Dada von Bzdülöw - założony przez choreografa i reżysera, Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę, Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku nieprzerwanie od 1993 roku. Był najczęstszym gościem C/U. Jako niezależna grupa tancerzy i aktorów realizuje poszczególne spektakle w kooperacji z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury (m.in.: Teatr Wybrzeże /Gdańsk, Klub Żak /Gdańsk, Dance Advance /Filadelfi a, Les Hivernales /Avignon, Stary Browar /Poznań, Teatr Nowy /Łódź). Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas blisko 40 premierowych przedstawień, wystawianych w Polsce i całej Europie.

Mikołaj Trzaska - saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor, wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu, legendarnej Miłości oraz Łoskotu. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem polsko- -duńskiego triaVolumen, międzynarodowego kwartetu Inner Ear, członkiem orkiestry Resonance Kena Vandermarka, Magic oraz tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonującego muzykę żydowską. Przede wszystkim realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Dotychczas nagrał około trzydziestu płyt.

Prasa o spektaklu:

„Prosta, ale efektowna i subtelna muzyka Mikołaja Trzaski staje się tu głównym wyznacznikiem rytmu i nastroju przedstawienia. Niespieszne choreografie zdają się odpowiadać na zadane tematy, dopełniają muzykę ruchem. Wyśmienity jest pomyśl, by muzyka była puszczana z odsłuchów stojących na scenie - taki zabieg sprawia, że kompozycje pochodzącego z Gdańska jazzmana (regularnie już współpracującego z Dadą) stają się w jeszcze większym stopniu aktorem widowiska, które oglądamy." - Mirosław Baran, Gazeta Wyborcza

,,O artystycznych koncepcjach Teatru Dada von Bzdülöw trudno mówić, nie uciekając się do werbalnego banału. Niemalże każdorazowo budzi zachwyt, a przecież to takie nieprecyzyjne, mało mówiące słowo. Tym razem mocą DUETÓW NIEISTNIEJĄCYCH taneczna jednia - Chmielewska i Bzdyl wywołała swoisty paraliż emocjonalny wśród zebranej publiczności. Rezonans takiego silnego refleksyjnego kopniaka trudno zmierzyć nawet skalą Richtera.” -Anna Kołodziejska, Teatralia Trójmiasto

,,Mamy piruety sprzeczek, kroki wzajemnego znudzenia, puste spojrzenia. Widzimy, jak nogi tych dwojga idą na udry, jak ich ręce walczą, jak skaczą sobie do oczu, jak żrą się z bólu chore z nienawiści ciała. Jak między uderzeniami pełnej emocji muzyki (Mikołaj Trzaska) następuje głucha cisza cichych dni." - Gabriela Pewińska, Dziennik Bałtycki

źródło: C.S. Impart

Bilety
Sprzedaż zakończona.