EnglishEnglish
 
Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You

Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You

śr., 15 maja 2013, 20:00

Studio Na Grobli
ul. Na Grobli 30/32
Wrocław
sprzedaż zakończona
Opis

Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You
(Niezręczne szczęście lub wszystko, czego nie pamiętam z naszych spotkań)

 

Spektakl w językach polskich, angielskich, francuskim i słowackim

Dwie pary wyruszają w niełatwą życiową podróż w poszukiwaniu szczęścia. Jesteśmy świadkami konfrontacji, w których ścierają się cztery punkty widzenia na to, czym jest szczęście i jak je osiągnąć (lub nie).

Spektakl jest refleksją na temat daremności poszukiwań szczęścia inspirowana książkami Nieznośna lekkość bytu Milana Kundery i L’Euphorie perpétuelle (Wieczna euforia) Pascala Brucknera.

Czas nakłada na płótno związku kolejne warstwy piękna, sekretów, zaskoczeń i nieporozumień. Czy obraz w lustrze, w którym odbija się relacja dwojga ludzi może przybliżyć nas do zrozumienia szczęścia? Czy szczęście jest czymś, czego szukamy w drugiej osobie, ale co nie może znaleźć pełnego spełnienia? 

Zalążkiem projektu były badania Studia Matejka nad ludzkim ciałem we współczesnej praktyce performansu. Podczas 18-miesięcznych badań w Instytucie Grotowskiego członkowie Studia prowadzili poszukiwania w zakresie treningu i ćwiczeń fizycznych, opierając się na tematach i obrazach, które ich zainspirowały. Wstępny materiał twórczy został następnie przekształcony w fizyczne partytury: solowe i wykonywane w duecie, które podlegały nieustannej dekonstrukcji i rekonstrukcji pod kierunkiem Mateja Matejki i współpracujących ze Studiem gości, m.in. Cécile Da Costy (SpitKire, Farm in the Cave), Milana Kozanka (Artyci Dance Company) i Vivien Wood (DV8). Fragmenty tych struktur zostały zaprezentowane podczas pokazów pracy przedstawiających badania praktyczne i ich przekształcenie w materiał performatywny, które odbyły się w Polsce i Wielkiej Brytanii. We współpracy z DogDocs (Słowacja) Studio Matejka dokonało przeniesienia struktur twórczych na taśmę filmową, tworząc sześć filmów krótkometrażowych. W lipcu 2012 roku Studio Matejka, wraz z Vivien Wood, zakończyło pierwszy etap pracy nad przedstawianiem. Materiał twórczy został przetworzony w pracę w toku (work in progress) zatytułowaną Everything I Don’t Remember About Meeting You, której premiera odbyła się w 2012 roku na festiwalu KioSK w ośrodku Stanica Žilina-Záriečie na Słowacji. Spektakl miał swoją premierę 14 lutego 2013 w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji”, cyklu małych form teatralnych. 

W spektaklu wykorzystano przede wszystkim teksty i dialogi autorstwa aktorów Studia. Są one owocem dwóch lat pytań i refleksji na temat związków międzyludzkich, szczęścia, marzeń i pragnień. Aktorzy przywołują także punkty widzenia innych autorów, czerpiąc inspiracje z poezji i prozy Anny Świrszczyńskiej, Alexandra Fleischerera, Yehudy Amichaiego i Milana Kundery.

„Człowiek nigdy nie może wiedzieć, czego ma chcieć, ponieważ dane jest mu tylko jedno życie i nie może go w żaden sposób porównać ze swymi poprzednimi życiami ani skorygować w następnych [...]. Człowiek przeżywa wszystko po raz pierwszy i bez przygotowania. To tak, jakby aktor grał przedstawienie bez żadnej próby. Cóż może być warte życie, jeśli pierwsza próba już jest życiem ostatecznym? Dlatego życie zawsze przypomina szkic. [...] Einmal ist keinmal [...]. Jeśli człowiek ma prawo tylko do jednego życia, to jakby nie żył w ogóle”. 

Milan Kundera: Nieznośna lekkość bytu 

Warstwa muzyczna spektaklu powstała na bazie transformacji głosów i muzyki granej na żywo w harmonii z tym, co dzieje się na scenie. Wykorzystano także współczesne utwory jazzowe i kompozycje instrumentalne. 

AUTORZY: Matej Matejka, Guillaumarc Froidevaux, Zuzana Kakalikova, Daniel Han, Magdalena Koza
KIEROWNIK PROJEKTU: Matej Matejka
REŻYSERIA: Matej Matejka, Bryan Brown
AKTORZY: Guillaumarc Froidevaux, Daniel Han, Zuzana Kakalikova, Magdalena Koza
MUZYKA: Guillaumarc Froidevaux, Daniel Han, Zuzana Kakalikova
KIEROWNICTWO MUZYCZNE I WOKALNE: Ditte Berkeley
WSPÓŁPRACA NAD PARTYTURĄ RUCHOWĄ: Vivien Wood
KOSTIUMY: Agnieszka Katyńska
ŚWIATŁO: Marcin Wójcik

Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalikovą, Company T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence... Obecnie odbywa tournée z kolejnym przedstawieniem, Ôkô. Jest instruktorem akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque i prowadzi zajęcia z akrobatyki i rytmów ciała w ramach pracy Studia Matejka.

Zuzana Kakalikova urodziła się na Słowacji, w latach 2000–2003 studiowała aktorstwo na Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy, a następnie na Akademii Sztuk Muzycznych i Dramatycznych w Bratysławie, uzyskując w 2005 roku dyplom magistra sztuk dramatycznych. W latach 2005–2006 studiowała pantomimę, tai-chi, taniec i akrobatykę w Scuola Teatro Dimitri w Szwajcarii. Jest współzałożycielką Company T-d’U, z którym przygotowała kilka przedstawień i występowała za granicą. Należy do zespołu artystycznego Studia Matejka, a także kontynuuje pracę z własnym zespołem w Szwajcarii.

Daniel Han pochodzi z Korei, wychował się w USA, uzyskał licencjat z ekonomii na Uniwersytecie Północno-Zachodnim (USA). Uprawiał taekwondo i zdobył klasyczne wykształcenie muzyczne (gra na skrzypcach). Studiował aktorstwo w Chicago i brał udział w licznych projektach filmowych i teatralnych w USA, Wielkiej Brytanii i Polsce. Uczestniczył w warsztatach i współpracował z Zecora Ura/Para Active, Les Ballets C. de la B. oraz Teatrem Pieśń Kozła. W 2009 roku rozpoczął studia aktorskie na kursie magisterskim Teatru Pieśń Kozła i Uniwersytetu Miejskiego w Manchesterze. Prowadzi warsztaty w ramach międzynarodowego projektu „Brave Kids” we Wrocławiu, a także i własne badania w dziedzinie spotkań pieśni i ciała w strefach konfliktu, skupiając się na krajach byłej Jugosławii.

Magdalena Koza urodziła się w Polsce, studiowała na Akademii Wychowania Fizycznego. Uzyskała dyplom instruktora tańca współczesnego w Narodowym Centrum Kultury w Krakowie, podległym Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2003–2006 należała do zespołu Eksperymentalnego Studia Tańca, następnie pracowała w Krakowskim Teatrze Tańca, po czym, w 2009 roku, dołączyła do zespołu Sceny Tańca Capitol. W 2008 roku reprezentowała Polskę na XIII Biennale Młodych Artystów z Europy i Regionu Śródziemnomorskiego w Bari we Włoszech. Ma bogate doświadczenie w zakresie różnych podejść do tańca, improwizacji kontaktowej i teatru fizycznego. Prowadziła warsztaty zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przez siedem lat uczęszczała do szkoły baletowej i tańczyła balet klasyczny.

Compagnie T-d’U powstała w 2007 roku w Szwajcarii. Intencją jej twórców, Zuzany Kakalikovej i Guillaumarca Froidevaux, jest ułatwienie wymiany artystycznej i spotkań artystów z różnych dziedzin poprzez umożliwienie realizacji i prezentacji multidyscyplinarnych spektakli. Grupa artystyczna działa przede wszystkim w obszarze teatru fizycznego, ale nieobce są jej też muzyka, multimedia i niekonwencjonalne aranżacje przestrzeni. Po przygotowaniu dwóch pierwszych spektakli Cisza... i Ôkô członkowie grupy dołączyli do Studia Matejka, rozpoczynając długoterminową bliską współpracę z nim. Pragnienie łączenia ludzi zainspirowało Grupę do wsparcia produkcji przedstawienia Awkward Happiness. Siła obecnej obsady bierze się z długiego i intensywnego przygotowania czwórki aktorów (trening i praca nad wspólnym językiem), a także z różnorodności kultur, z których pochodzą. 

Więcej: www.cietdu.com

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowniki. 

Celem Studia Matejka nie jest stworzenie czegoś „odmiennego” od istniejących praktyk performatywnych i systemów treningowych. Traktujemy istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności, i włączamy je do powstającej pracy.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień, a nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest dziewiętnaście osób z jedenastu krajów. 

Więcej: www.studiomatejka.com

Spektakl powstał w koprodukcji z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego i Compagnie T-d’u (Szwajcaria).  Spektakl w ramach seminarium praktycznego BodyConstitution 

Źródło: organizator wydarzenia

Bilety
Sprzedaż zakończona.