EnglishEnglish
 
No właśnie co

No właśnie co
Monosytuacje - cykl małych form teatralnych

sob., 9 lutego 2013, 19:00

sprzedaż zakończona
Opis

Na monodram składają się trzy jednoaktówki Samuela Becketta: Nie ja, Kroki i Kołysanka. Tytuł przedstawienia to także tytuł ostatniego wiersza Becketta. Bohaterkami są kobiety noszące w sobie tajemnicę. W Nie ja wśród całkowitej ciemności widoczne są tylko usta. Należą do kobiety, która przepowiada swoje życie, przedwczesne narodziny, mechaniczne przeżywane dni, unikanie samej siebie. Blisko dwudziestominutowy monolog o niezwykłe intensywności jest wielkim wyzwaniem dla aktorki. Kroki to historia dziewczynki, która się nie urodziła, lecz „zaczęła”. W tej matematycznej wręcz partyturze przeplata się to, co z realne z tym, co urojone. Kołysanka jest muzyką, dramatyczną trzyczęściową sonatą. To wzruszająca historia o starości i samotności. 

Jest wiele powodów, dla których chciałam się zmierzyć z jednoaktówkami Becketta. Na początku była to chcę posiadania czegoś własnego, czegoś, co należy do mnie, o czym ja decyduję, nad czym mogę zapanować.

Te drobne utwory dramatyczne to kanon monodramu – jakże wspaniały. Daje aktorowi możliwość sprawdzenia się na wielu płaszczyznach: warsztatu, samodzielnego myślenia, rozszyfrowania Becketta na własny rachunek. Daje poczucie obcowania z czymś wyjątkowym, istotnym. I aktor, i widz muszą pozbyć się stereotypowego myślenia, czym jest teatr.

Trzeba czasu, lat, żeby zbliżyć się do Becketta. Czasem przychodzi „olśnienie”, sądzisz, że jesteś blisko… Takie chwile pozwalają szukać dalej, drążyć tę TAJEMNICĘ. Po blisko dziesięciu latach, chcę jej nadal szukać, z nową wiarą i nadzieją... Krystyna Krotoska


TEKST: Samuel Beckett
PRZEKŁAD I UKŁAD TEKSTU: Antoni Libera
REŻYSERIA I WYKONANIE: Krystyna Krotoska
WSPÓŁPRACA REŻYSERSKA: Yola Wesołowska
MUZYKA: Yola Wesołowska i Stan Michalak 
KOMPOZYCJA ŚWIATEŁ: Rafał Habel 
REALIZACJA: Piotr Jacyk i Paweł Nowak
Premiera: 26 listopada 2002
Czas trwania: 40’

Krystyna Krotoska swoją przygodę z teatrem rozpoczęła w czasie studiów na Uniwersytecie Wrocławskim, wiele lat występując w Teatrze Kalambur. W latach osiemdziesiątych otrzymała dyplom aktorki dramatycznej w trybie eksternistycznym, następnie przez wiele lat była aktorką Teatru Polskiego we Wrocławiu. Od lat współpracuje z Instytutem Grotowskiego, gdzie ma możliwość szlifowania swojego aktorskiego warsztatu. W 2002 roku zrealizowała tu swój Beckettowski monodram no właśnie co, na który złożyły się dwie jednoaktówki: Nie ja i Kołysanka oraz wiersz Becketta no właśnie co. W 2006 roku z grupą z międzynarodową grupą Bred in the Bone Theatre Company zrealizowała Unreal City – a jazzed performance, oparty na poemacie T.S. Eliota Ziemia jałowa.

Fot. Janusz Boś

Bilety
Sprzedaż zakończona.