PolskiPolski
 
EABS

EABS
Vertigo Summer Jazz Festival

Wed, July 31, 2019, 20:00

sales closed
Description

Zapraszamy na koncert na dach Renoma. Koncert odbędzie się w ramach cyklu koncertów VSJF 2019 przy współpracy z Urban Garden Wrocław.

KONCERT FINAŁOWY II EDYCJI VERTIGO SUMMER JAZZ FESTIVAL 2019. 

Nasz miesięczny festiwal zamkniemy, wyjątkowym koncertem grupy: EABS - Premiera płyty "Slavic Spirits".

W ostatnich latach wyraźnie widoczny jest renesans sceny jazzowej, czego dowodem jest duża popularność artystów zza oceanu takich jak Kamasi Washington i kolektywu The West Coast Get Down czy zespołu BadBadNotGood. Również w Europie można mówić o nowej fali jazzu, którego przedstawicielami są zbierający coraz większe uznanie i rozgłos brytyjscy muzycy: Shabaka Hutchings, Yussef Dayes, Ezra Collective oraz Tenderlonious. Ukłon w stronę klasyki sprzed kilkudziesięciu lat w połączeniu z świeżym i aktualnym brzmieniem współczesnej muzyki miejskiej, tworzy zupełnie nową jakość. Nie ma żadnych wątpliwości. Wielu pewnie jednak powie, że to już nie jest jazz. Takim też składem jest wrocławski septet EABS, który kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom, prezentując zupełnie autorskie podejście do utartych muzycznych standardów, co udowodnili na debiutanckim albumie. Po świetnie przyjętym przez publiczność i krytyków debiutanckim krążku EABS ­Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), poświęconemu mniej znanej twórczości K. Komedy, wrocławska formacja EABS poszła za ciosem wydając dwie kolejne płyty winylowe. Czarną zarejestrowaną na żywo w Katowicach - Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) Live at Jazz Club Hipnoza oraz różową nagraną na taśmę i wydaną w brytyjskim labelu 22a Music - Kraksa / Svantetic, wieńcząc swoje dzieło "tryptykiem Komedowskim"

Zielony, studyjny album zdobył blisko 30 recenzji w Polsce i zagranicą, był promowany w wielu rozgłośniach radiowych w kraju i na świecie (o płycie pisały takie tytuły jak Polityka, Przekrój, Rzeczpospolita, zespół pojawił się też na okładce pisma Jazz Forum). Doskonałe przyjęcie debiutu zespołu spowodowało wyprzedanie całego pierwszego nakładu płyt w półtora miesiąca od premiery, a zespół zagrał ponad 70 koncertów w Polsce i zagranicą. EABS krótko po premierze debiutanckiej płyty zagrał w tak prestiżowych salach jak Studio S1 im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku czy sali NOSPR w Katowicach oraz na takich festiwalach jak Woodstock w Kostrzynie nad Odrą, Spring Break w Poznaniu, XJAZZ w Berlinie, Tauron Nowa Muzyka w Katowicach czy na trasie Męskie Granie. EABS wystąpił także na krótkiej trasie koncertowej w Wielkiej Brytanii (Londyn, Manchester, Liverpool), na festiwalu BuSH w Budapeszcie, a także na trzech koncertach w Chinach (Xiamen, Guangzhou, Shenzhen). Mimo tego, że reinterpretacje muzyki Krzysztofa Komedy w wykonaniu EABS były bardzo dalekie od oryginałów, to na przestrzeni ostatnich miesięcy wiele osób pytało o album autorski. Zespół tym razem skoncentrował się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej. Główną inspiracją tego albumu stała się sławna “słowiańska melancholia”, którą zespół starał się odszukać we własnym DNA. Prace nad Slavic Spirits to próba kontaktu ze światem bezpowrotnie utraconej kultury, która przez niepiśmienność słowian nigdy nie zostanie już dokładnie zbadana. Pod wpływem inspiracji rozważaniami wielu muzyków, historyków, dziennikarzy, pisarzy a nawet psychoterapeutów bardzo szybko zaczęły pojawiać się kompozycje, które zespół wydostał z głębi swojego ducha i wyobraźni.

EABS w poszukiwaniu słowiańskiej melancholii.

Po świetnie przyjętym przez publiczność i krytyków debiutanckim krążku­ Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), poświęconemu mniej znanej twórczości legendarnego polskiego kompozytora, w 2018 roku wrocławska formacja EABS poszła za ciosem wydając dwie kolejne płyty winylowe (“live” oraz “na taśmę”) wieńcząc dzieło “tryptykiem Komedowskim”. Zaskakujące przyjęcie debiutu zespołu zaostrzyło apetyt słuchaczy na zupełnie nowe nagrania. Na nowy album, tym razem już w stu procentach autorski, trzeba było jednak poczekać aż 2 lata. Zespół EABS tym razem nie sięgał bezpośrednio do kompozycji mistrzów polskiej szkoły szeroko pojętej muzyki rozrywkowej. Muzycy nie zapomnieli przy tym, że dziedzictwo, to w pewnym sensie kapitał przeszłości, który generuje tożsamość i buduje przyszłość. Dlatego przodkowie z ery jazzowej i bigbitowej wskazali drogę, którą zespół powinien obrać w swoich dalszych muzycznych poszukiwaniach. Głownie przez chęć do eksperymentowania i poszukiwania unikalnego brzmienia. Dzięki ich koncepcjom grupa postanowiła jeszcze głębiej wsłuchać się w swoje własne “ja”. To pozwoliło uniknąć obsesji imitacji zachodniego brzmienia, którym opanowany jest coraz bardziej generyczny rodzimy rynek muzyczny.

Konceptualny kierunek oraz pierwsze szkice kompozycji były gotowe już po wakacjach 2017 roku. Jednak ogromne tempo koncertowe, oraz chęć poszerzenia składu o saksofon sopranowy i flet na których zagrał Tenderlonious, nie pozwalały na szybkie ruchy w studiu. Zwłaszcza, że gość z Londynu musiał przylecieć na sesje do Wrocławia. Na szczęście czas działał tylko na korzyść tego materiału. Zespół był już niesłychanie zgrany realizując założenia podczas nagrań. Kompozycje dojrzały i ewoluowały jeszcze bardziej.

Pomysł na utwór Ciemność otwierający album zrodził się z kolektywnej improwizacji następującej przed koncertową wersją komedowskiego medleya Free Witch And No Bra Queen / Sult.

Bardzo nas zdziwiło, że nowy album poświęcony szeroko pojętej słowiańszczyźnie rodzi się akurat z połączenia utworów o wiedźmie i o głodzie. Jedno i drugie było bardzo dobrze znane w centralnej europie, nie tylko we wczesnym średniowieczu. Podczas długich tras dużo rozmawialiśmy o skomplikowanej historii Polski. Widzieliśmy w niej dużo strasznych, nieprzepracowanych momentów, które nawiedzają nas we współczesności. - wspomina Marek Pędziwiatr.

Pod wpływem inspiracji rozważaniami wielu muzyków, historyków, dziennikarzy, pisarzy a nawet psychoterapeutów bardzo szybko zaczęły pojawiać się kompozycje, które zespół wydostał z głębi swojego ducha i wyobraźni. Jest to też próba radykalnego zerwania z utartymi mitami narodowymi, które sterują zbiorową wyobraźnią Polaków. Muzycy skoncentrowali się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej, jednocześnie zastanawiając się nad współczesną duchową kondycją polaków. Główną inspiracją dla tego albumu jest enigmatyczna “słowiańska melancholia”, którą zespół starał się odszukać we własnym DNA. Slavic Spirits to próba kontaktu ze światem

bezpowrotnie i brutalnie utraconej kultury, która przez brak bogactwa źródeł nigdy nie zostanie już dokładnie zbadana. Metaforą tego braku wiedzy o przodkach jest utwór Ciemność. Następnie zespół zabiera nas do lasów i na pola gdzie spotykamy dwa demony, które nad nimi panują (Leszy i Południca). Wreszcie wspinamy się nad mglistą i wiecznie mokrą świętą górę (Ślęża), by ostatecznie oddać się rytualnemu Przywitaniu Słońca.

Skład zespołu:

Marek Pędziwiatr - instrumenty klawiszowe & wokal
Vojto Monteur - gitara elektryczna
Paweł Stachowiak - gitara basowa
Jakub Kurek - trąbka
Olaf Węgier - saksofon tenorowy
Marcin Rak - perkusja
Spisek Jednego - sample & perkusjonalia


Ceny biletów

50 zł - I pula
60 zł - II pula

Tickets
Sales closed.