ul. Tadeusza Kościuszki 29
50-011 Wrocław
Polska
Dla Dobrochny Ratajczakowej
Przedstawienie ukazuje próby odnalezienia wewnętrznego pionu w sytuacji krańcowej, nieludzkiej, a może – niestety – arcyludzkiej opresji. Niesie z sobą pytanie o to, co sprawia, że człowiek może przetrwać, co stanowi dlań źródło siły w ekstremalnych warunkach, wyniszczających jego ciało i serce-umysł.
Spektakl oparty został na książce Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, będącej literackim przetworzeniem relacji osoby osadzonej w ciemności na osiemnaście lat w TAZMAMARCIE, ciężkim więzieniu w Maroku. Spektakle TAZM i SERCE składają się na Dwugłos O CISZY.
„Myślę o studni bez dna, o tunelu, który drążyłem palcami, zębami, z niezmordowaną nadzieją, że dostrzegę – choćby tylko na minutę, nieskończenie długą minutę – promień światła, iskrę, która odciśnie mi się na dnie oka i której moje ciało będzie strzegło niczym tajemnicy. Zamieszkałaby we mnie i żywiła wieczność nocy, tutaj, na dnie grobu, pod wilgotną ziemią o zapachu człowieka odartego z człowieczeństwa, któremu ciosami łopaty rozszarpano skórę, odbierając wzrok, głos i rozum. Ale po cóż nam rozum tu, gdzie nas pogrzebano”.
Tahar Ben Jelloun: To oślepiające, nieobecne światło, przeł. Małgorzata Szczurek
Reżyseria, dramaturgia muzyczna, scenografia, światła: Grzegorz Ziółkowski
Tekst: Grzegorz Ziółkowski na podstawie książki Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, przeł. Małgorzata Szczurek; fragmenty Obcego Alberta Camusa w przekładzie Marii Zenowicz-Brandys. Tekst wypracowany został w dużym stopniu na próbach PRACOWNI || ROSA.
Występują: Maria Bohdziewicz (Tebebt) i Maciej Zakrzewski (Salim)
Fragmenty muzyczne: The Remote Viewer Coil, Quasi una fantasia Henryka Góreckiego w wykonaniu Kronos Quartet
Przedstawienie zaprezentowane zostało po raz pierwszy w Sali Teatralnej im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius UAM w Poznaniu w grudniu 2012 roku. Od tej pory odbyło się ponad pięćdziesiąt bezpłatnych pokazów w Sali Teatralnej.
W 2014 roku TAZM grany był w Teheranie (Iran) oraz na University of Kent w Canterbury (Anglia), na zaproszenie prof. Paula Allaina, a w styczniu 2015 roku w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Spektakl prezentowany w ramach poszukiwania teatralnego Pracowni || ROSA „Wsłuchanie w PULS” realizowanego podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego
Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego